Sugárzó milliárdok döntően a kormánysajtónak

2018. július 2. 20:18

Sugárzó milliárdok döntően a kormánysajtónak

A paksi atomerőmű reklámozására 2200 millió forint közpénzt költöttek az elmúlt két évben. A nyertesek döntően a kormányközeli médiumok.

2016-ban a reklámköltések közel 60 százaléka, 2017-ben már a 87 százaléka került kormányközeli médiacégekhez. De tavaly már kapott pénzt az MVM leányvállalatától a Népszava kiadója és az ATV is.

Május elején nem csak az MVM-től, hanem egyik leányvállalatától, az MVM Paksi Atomerőmű Zrt.-től is közadatigénylésben kérte ki a 2010 és 2017 között kötött reklámszerződéseinek listáját az Átlátszó.  Június közepén, 15 napos hosszabbítás után kaptak érdemi választ. Az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. – akárcsak az anyacége – azt közölte, hogy a 2016 előtti adatokat már korábbi adatigénylésekre válaszul nyilvánosságra hozta, ezért most csak a 2016-os és 2017-es reklámszerződések listáját küldte el.

Mivel a korábbi, másoknak kiadott adatsorok sok esetben nem egyértelműek, mert féléves időszakokra vonatkoznak, csak a legutóbbi két teljes év szerződéslistáját elemezte az ÁTLÁTSZÓ. Íme:

2016-ban az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. összesen 932,9 millió forintot költött reklámra, hirdetésre és promócióra.
Ebből
a Demokrata (Artamondo Kft.) 22,7 millió
a Magyar Hírlap (Rising Star Kft.) 2 millió
a Magyar Idők 92,2 millió
a Mediaworks 76,7 millió
az MMG (Lokál, 888.hu) 58,7 millió
az Odex 62 millió
az Origo 27,9 millió
a Pannon Lapok Társasága 60 millió
a Pesti Srácok (Insider Media Kft.) 16,7 millió
a Radio Plus Kft. 17,7 millió
a Ripost 43 millió
a TV2 pedig 77,7 millió forintot kapott.

Vagyis a 2016-os reklámköltések közel 60 százaléka,  összesen 557,3 millió forint ehhez a 12 kormányközeli médiacéghez került.

Rajtuk kívül komolyabb összeget kapott még a Blikk (42,5 millió Ft), a Central Médiacsoport Zrt. (31 millió Ft), az Evomedia Kft. (42,4 millió Ft), a Klarwerbung Kft. (40,2 millió Ft), a Ringier Axel Springer Kft. (11 millió Ft), a Russmedia (19 millió Ft), a Trimedia Kft. (15,3 millió Ft), és az XT Media Kft. (23,5 millió Ft) is.

2017-ben az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. összesen 1,29 milliárd forint értékben kötött reklám, hirdetés és promóció tárgyú szerződéseket.
Ebből
az Atmedia 35,7 millió
az Atmedia tulajdonában lévő MSC Kft. 77 millió
a Demokrata (Artamondo Kft.) 87,3 millió
az EchoTV 31,3 millió
a Figyelő (K4A Lapkiadó Kft.) 67,7 millió
a Magyar Hírlap (Rising Star Kft.) 43,5 millió
a Magyar Idők 42,6 millió
a Mediaworks 212 millió
az MMG (Lokál, 888.hu) 93,9 millió
az Origo (New Wave Media) 20,6 millió
a Pannon Lapok Társasága 83,2 millió
a Radio Plus Kft. 23,2 millió
a Ripost 71,5 millió
a SA Day Kft. 169,3 millió
a TV2 pedig 70,2 millió forintot kapott.

A 2017-es reklámköltések 87 százaléka, összesen 1,12 milliárd forint került ehhez a 15 kormányközeli médiacéghez.

Bár a Pesti Srácok nem szerepel a 2017-es listán, a SA Day Kft. egyértelműen a laphoz köthető: a SA Day tulajdonosa 2015 áprilisa óta Hajdú Angéla, aki 2015. november és 2017. szeptember között a Pesti Srácokat kiadó Insider Media Kft. ügyvezetője volt.

Az előző évhez képest változás az is, hogy a 2017-es szerződéslistán két ellenzéki média is szerepel: az ATV 11,5 millió forintot, a Népszavát és a Vasárnapi Híreket kiadó XXI. század Média Kft. pedig 9,3 millió forintot kapott reklámért az MVM Paksi Atomerőmű Zrt.-től.

A céginformációt az OPTEN Kft. szolgáltatta az Átlátszónak.




Hozzászólások

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés

hirdetés